De accordeonvereniging BCAC is opgericht op 1 februari 1979 te Castricum.
De vereniging is ontstaan uit de samenvoeging van twee verenigingen die geen bestaansrecht meer hadden.
De verenigingen uit Beverwijk en Castricum besloten de handen ineen te slaan en als Beverwijkse Castricumse Accordeon Combinatie verder te gaan. Beide verenigingen bezaten een roemrijk verleden van zo’n 32 jaar.

De Vereniging nu

Op dit moment telt de vereniging ca. 30 leden, die in de leeftijd variëren van “jong” tot “oud”. De vereniging heeft op dit moment drie orkesten.
Deze orkesten zijn van verschillend niveau, maar gelijk aan kwaliteit. Daarnaast spelen gezelligheid en ontspanning een grote rol binnen onze vereniging. Binnen onze vereniging is voor iedereen een leuke plek te vinden. Bij twijfel helpen onze dirigenten graag bij het vinden van het juiste orkest wat aansluit bij de mogelijkheden van de accordeonist.

Het A-orkest, bestaat uit gevorderde spelers. Het B-orkest tevens ons Instaporkest bestaat uit ruim 12 spelende leden, waarvan enkele spelers uit het A-orkest om de toch veelal beginnende spelers te ondersteunen.

Het derde orkest “Melodeon” bestaat uit 10 leden. Dit orkest kan snel op de vragen van iedereen waar zij gaan optreden voldoen. Het repertoire binnen de BCAC is overigens zeer breed en loopt uiteen van bewerkingen tot oorspronkelijke accordeonmuziek, van klassiek tot populair, van jazz tot swingende en hedendaagse muziek. Ook wordt er muziek gespeeld die speciaal bewerkt is voor accordeon.